Bali so far! - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Karlijn Griensven - WaarBenJij.nu Bali so far! - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Karlijn Griensven - WaarBenJij.nu

Bali so far!

Door: Karlijn van Griensven

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

28 Februari 2016 | Indonesië, Lovina

Selamat malam (goedenavond),

Hieronder mijn eerste update vanuit het mooie Bali. Woensdag 10 februari ben ik met Ank begonnen aan dit nu al geweldige avontuur. Vroeg in de ochtend onze families uitgezwaaid en hop het vliegtuig in. Na 2 uur vertraging (gelukkig hoefden we al niet zo lang stil te zitten...), omdat er een zieke passagier achter ons zat, konden we dan echt vertrekken. Aansluiting hierdoor gemist, maar alles was goed geregeld zodat we een vliegtuig later alsnog vanuit Singapore naar Bali konden vliegen. Vanuit Denpasar zijn we met een taxi naar Ubud gebracht. Een ding was gelijk duidelijk, het verkeer.. Wat een chaos! Géén regels, toeteren, het liefst met 3/4 mensen óf je hele inboedel op een scooter, links/rechts rijden, het maakt allemaal niet uit. Een soort van een groot Keizer Karel plein alleen dan erger. En dat met idee dat we hier zelf ook nog scooter moesten gaan rijden haha. Nou dat idee is werkelijkheid geworden kan ik jullie vertellen. Na een lesje van Henk (eigenaar guesthouse) gingen we zelf de weg maar eens op. Dat heb ik geweten... Nog geen 2 uur op de plek van bestemming en de eerste valpartij was al een feit. Gelukkig is het bij een paar schaafwonden gebleven. Achteraf valt het allemaal wel mee, het is prima te doen. Mensen zien dat je blank bent, en dus een toerist. Ze houden goed rekening met je. En al dat getoeter... Daarmee willen ze alleen maar zeggen dat ze je hebben gezien en dat ze je gaan inhalen. Gelukkig maar, want zonder scooter kun je hier niets. Fietsen zie je nauwelijks en van voetpaden kun je niet echt spreken (zie foto). Alleen jammer dat het nu regenseizoen is, want als het dus regent kun je met je scooter ook niks...
Ramen en sloten kennen ze hier trouwens ook niet, in ons huisje zat dan ook een groot gat in de muur zonder iets van glas, bijzonder. Maar onveilig hoef je je hier niet te voelen! Tot zo ver kan ik alleen maar zeggen dat Bali een fijne cultuur heeft met allemaal vriendelijke mensen.
We hebben natuurlijk in de eerste 2,5 week ook al wat van het eiland verkend. Zo hebben we wat tempels bezocht, zijn we naar de rijstvelden van Tegalalang geweest, hebben we onze familie bezocht in Monkey Forest, hebben we de vulkaan (Batur) beklommen, wat trouwens echt wauw was en hebben we 30 km met de mountainbike afgelegd door de omgeving van Ubud. Ohja en... hebben we na onze klim op de vulkaan heerlijk genoten van een middagje SPA. Het beste idee ooit en wel verdiend dachten Ank en ik zo.
Verder hebben we ook 20 uur les gehad in Bahasa Indonesia. De basis is gelegd, nu nog oefenen oefenen en nog eens oefenen. Ook hebben we natuurlijk het 'uitgaansleven' al een beetje ontdekt. Vaak uitgaan zullen we niet, want dat wordt ons een beetje te duur... Een biertje kost maar liefst 1,40 euro!! Dus mensen die wel van een biertje houden, snel hierheen komen. Het is goedkoop en ook nog eens lekker! Wat wil je nog meer?
Gister zijn we vanuit Ubud naar het noorden (Lovina) vertrokken. Hier zullen we 4 maanden verblijven. Dit gaat helemaal goed komen. Het is een mooie locatie, hele lieve gastvrouwen en we hebben een zwembad. Wat geen overbodige luxe zal zijn, aangezien het weer alleen nog maar warmer gaat worden. Maandag zullen we starten bij de stichting Stepping Stones. Hierover zal ik jullie over een paar weken meer vertellen!

Tot snel!
Liefs

Wist je dat:
- een volle tank benzine voor je scooter ongeveer 1 euro kost
- uiteten goedkoper is dan zelf koken, en waarschijnlijk ook nog eens een stuk lekkerder. Al helemaal met de kookkunsten van Ankie haha
- er hier in Ubud geen officiële taxi's zijn. Iedereen kan taxi spelen. Maak een bordje met daarop 'taxi', ga langs de kant van de weg staan en roep tegen elke toerist die je tegen komt; taxi? Taxi? No!! Tomorrow??

• 28 Februari 2016 - 15:02

Yvonne Van Dijk:

Hoi Karlijn,
    Mooi om je reis verslag te lezen. Je bent er nog maar net en nu al van alles beleeft
    Ik blijf je volgen. Heel veel succes met de stage en heel veel plezier!

Groetjes Yvonne van Dijk

• 28 Februari 2016 - 15:09

Annie:

Wat een heerlijk verslag Karlijn. Fijn dat je al wat begint te wennen aan de mensen en cultuur op Bali.
    Zal een hemelsbreed verschil zijn met Nederland.
    Alvast heel veel succes de komende vier maanden met het werken voor Stepping Stones.
    En ondertussen genieten van alles om jullie heen.
    Wacht nu al tot het volgende verslag! Groetjes van ons allemaal.
    Annie

• 28 Februari 2016 - 15:13

Annie Van Der Loop:

Vergeet ik nog te schrijven dat je prachtige foto's er op gezet hebt.
    Leuk dat wij op deze manier mee kunnen genieten.

• 28 Februari 2016 - 18:06

Dinie:

Hoi Karlijn,

We hebben genoten van je reisverslag , wat een beleving allemaal.
    Een heel andere wereld ,Fijn dat je zoveel mooie foto's er bij gezet hebt zo kunnen we met je genieten.

heel veel groetjes we blijven je volgen.
    Tinie en Dinie